Hold dig i form hele livet igennem

Selvom du er nået op i alderen, så er der altså ingen grund til at stoppe med at dyrke motion. For mange er det at dyrke motion og holde sig i form en livsstil, mens at andre mere ser det som en sur pligt, som bare skal overstås. Uanset hvad kan det klart anbefales at fortsætte med motionen hele livet igennem, da det kun gør dig stærkere og forebygger sygdomme.

Vores knogler bliver generelt svagere med alderen, men med lidt motion styrker du dine muskler, og dermed bliver mange af hverdagen aktiviteter og gøremål meget lettere at klare på egen hånd. Samtidig så medfører det desuden en sundere og slankere krop, som jo heller ikke er værst. Du vil bestemt gøre din familie gladere, og samtidig behøver du ikke hele tiden at have hjælp til alting.

Er du i tvivl, om du rører dig nok og har en sund livsstil, så kunne du jo starte med at hoppe op på vægten, og se hvad den viser. Samtidig bør du lige tænke over, hvor aktiv du generelt er i din hverdag. Får du din daglige 30 minutters motion, eller sidder du bare der hjemme det meste af dagen. Ofte kan en rask gåtur være nok for at holde dig i form.

Her kan du se hvad der anbefales af fysisk aktivitet for ældre over 65:

  • Vær fysisk aktiv minimum 30 minutter om dagen.
  • Mindst 2 gange om ugen skal du lave aktiviteter af minimum 20 minutters varighed med moderat intensitet.
  • Lav udstrækningsøvelser minimum 2 gange om ugen af en varighed på minimum 10 minutter.
  • Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vilo medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Sådan kommer du i gang

Som senior er der, i de forskellige lokalområder, ofte gode muligheder for at benytte sig af tilbud om motionsaktiviteter specielt henvendt til ældre mennesker. Det gælder bare om at forhøre sig i sit lokalområde. Derudover tilbyder de fleste motionscentre også rabat eller ekstra billige medlemskaber til seniorer, så det behøver i virkeligheden ikke at være så dyrt, som man måske skulle tro.

Ofte kan træningen være en smule hård at komme igennem, hvis man træner for sig selv. En god idé kunne derfor være at evt. begynde at træne sammen med en god ven eller veninde. På den måde bliver det ikke ensomt at træne, og I vil nemmere kunne motivere hinanden. Derudover kunne det evt. være en idé at tilmelde dig et motionshold af en eller anden art, og dermed på den måde møde ligesindede, som står i samme situation som dig, om at de gerne vil komme i bedre form. I bund og grund handler det bare om at tage sig sammen til at få det gjort.